Madservice til dig der bor i eget hjem

Hvis du ikke selv er i stand til at lave mad, kan du søge om madservice fra Varde Kommune

Du kan få madservice i kortere eller længere perioder, hvis du på grund af sygdom, handicap eller svækkelse, ikke har mulighed for selv at lave mad.

Der er egenbetaling for Madservice.

Hvis du visiteres til madserviceordningen, kan du få leveret dit daglige hovedmåltid som kølemad fra Det Danske Madhus.

Du kan også søge om et fritvalgsbevis  hvor du, hvis du opfylder betingelserne, kan træffe aftale med en kro eller anden madleverandør om, at de leverer dit daglige hovedmåltid.

Spørgsmål og svar

Hvordan søger jeg om madservice?

Pil ned ikon

Du søger om madservice, ved at kontakte Visitationen i Varde Kommune. Visitationen vurderer, om du opfylder kriterierne. Inden der visiteres til madservice, vil du muligvis blive tilbudt træning, så du kan blive mere selvhjulpen, og måske klare dig uden madservice.

Hvilken mad kan jeg få?

Pil ned ikon

Hvis du bevilges madservice er udgangspunktet, at du får leveret et kølet hovedmåltid, samt evt. forret eller dessert fra Det Danske Madhus.

Du kan se det aktuelle menukort fra Det Danske Madhus her, og du kan læse mere opvarmning m.m. af kølemad fra Det Danske Madhus her.

Maden kan varmes op i almindelig ovn eller mikrobølgeovn. Skal du have hjælp fra hjemmeplejen til opvarmning af maden er det nødvendigt, at du har en mikrobølgeovn.

Der er mulighed for, at du kan spise dit måltid fra Det Danske Madhus på udvalgte plejecentre. Har du lyst til at spise sammen med andre, skal du kontakte visitationen for at høre, om tilbuddet er en mulighed for dig.

Ønsker du ikke mad fra Det Danske Madhus, kan du søge om et fritvalgsbevis, som du kan læse mere om nedenfor.

Kan jeg selv vælge min mad?

Pil ned ikon

Du kan selv vælge din mad ud fra en menuplan, som du får udleveret i forbindelse med leveringen af maden, eller du kan vælge at få Det Danske Madhus til at sammensætte en ugemenu.

Du har også mulighed for at bestille forretter og desserter. Udvalget fremgår af menuplanen.

Kan jeg få særkost?

Pil ned ikon

Har du behov for energitætte portioner til småtspisende, indgår det som en del af den almindelige menuplan, som du kan bestille fra hos Det Danske Madhus.

Har du fødevareallergier, synkebesvær, nyresvigt, behov for hakket eller blendet mad, eller der er andre forhold der gør, at du har behov for særkost, kan du også få dette fra Det Danske Madhus. Du skal henvende dig til Visitationen, hvis du har behov for denne form for særkost.

Hvordan leveres maden?

Pil ned ikon

Maden leveres nedkølet og vakuumpakket til en uge ad gangen. Tidspunktet for leveringen aftales med dig. Har du behov for det, kan chaufføren hjælpe dig med, at sætte maden i køleskabet.

Det er vigtigt, at du er hjemme på det aftalte tidspunkt. Leverandøren har pligt til at undersøge, om du ligger hjælpeløs, hvis ikke du lukker op. Det er dig, som afholder udgifterne til en eventuel låsesmed, hvis leverandøren ikke kan få fat i dig, og det vurderes at det er nødvendigt at rekvirere en låsesmed.

Hvordan afbestilles maden?

Pil ned ikon

Du kan afbestille maden til en eller flere dage ad gangen, ved at kontakte Det Danske Madhus.

Afbestilling og bestilling skal ske senest 14 dage før leveringen.

Du skal selvfølgelig ikke betale for den mad, du afbestiller. Vi trækker beløbet fra på din regning, men vi kan først gøre det måneden efter afbestilling

Hvad koster maden?

Pil ned ikon

Du kan se de gældende takster HER

Betalingen opkræves månedsvis bagud af Varde Kommune. Er du pensionist, trækkes den fra din pensionsudbetaling Betalingen opgøres efter at måneden er afsluttet og trækkes fra næste pensionsudbetaling, dvs. at betalingen for mad leveret i januar, trækkes fra pensionsudbetalingen 1.marts.

Du skal bestille mindst tre hovedretter pr uge.

Bestiller du mere end en hovedret og en biret pr. dag, er prisen en anden, og du vi få tilsendt en regning på merbestillingen fra Det Danske Madhus.

Kan jeg søge om et fritvalgsbevis?

Pil ned ikon

Er du bevilget madservice, og bor du i eget hjem, kan du søge om et fritvalgsbevis til madservice, ved at henvende dig til visitationen. Det et krav, at du eller din pårørende selv kan administrere madordningen, herunder bestilling og afmelding.

Med et fritvalgsbevis, skal du selv træffe aftale med en kro eller anden madleverandør, om køb af et hovedmåltid. Gennem fritvalgsbeviset ydes der et tilskud til din mad, svarende til det, der ydes til madservice gennem Det Danske Madhus.

Du kan læse mere om hvordan fritvalgsbeviset fungerer for dig her.

Er du madleverandør, kan du læse mere om ordningen her.

Fritvalgsbevis 2023 – eksempel  Her kan du se et eksempel på et fritvalgsbevis. Du kan ikke bruge eksemplet, men skal henvende dig i visitationen, hvis du ønsker et fritvalgsbevis.