Erhvervsbyggeri

Her kan du få informationer om byggeri, byggearkiv og byggetilladelser til erhvervsbyggeri.

Hvis du skal opføre et nyt byggeri eller bygge om, skal du søge byggetilladelse digitalt gennem Byg og Miljø.

Byg og Miljø er en fælleskommunal hjemmeside, der gør det nemmere for borgere og virksomheder at ansøge om eller anmelde et byggeri.

Du kan læse mere på Byg og Miljøs hjemmeside (åbner i nyt vindue).

 

Læs mere

Hvordan ansøger jeg i Byg og Miljø?

Pil ned ikon

Du kan søge på vegne af dig selv, men du kan også vælge at give din rådgiver fuldmagt til at ansøge på dine vegne.

En ansøgning om eller anmeldelse af nyt byggeri kan være kompliceret og tage tid. Når du udfylder din ansøgning på Byg og Miljøs portal gemmer portalen din ansøgning løbende. Du kan derfor gå til og fra din ansøgning, indtil du har besvaret alle de spørgsmål, som er nødvendige for din ansøgning.

Du skal bruge dit MitID, når du indsender din ansøgning.

Start Byg og Miljø selvbetjeningsportalen (åbner i nyt vindue).

 

Hvordan finder jeg gamle byggesager

Pil ned ikon

I det digitale byggesagsarkiv kan du søge efter din ejendom enten via din adresse eller dit matrikelnummer.

Hvad kan du finde i byggesagsarkivet?

I byggesagsarkivet ligger det ansøgnings- og tegningsmateriale, som kommunen har fået tilsendt i forbindelse med byggesagsbehandling. Det vil være forskelligt fra ejendom til ejendom, hvad kommunen har af tegninger. Det afhænger bl.a. af ejendommens alder, hvor meget der er bygget på ejendommen og så videre.

Eksempler på hvad der kan ligge i ejendommens byggesagsmappe:

  • byggetilladelser
  • plantegninger
  • situationsplaner og afsætningsplaner

Du finder det digitale byggesagsarkiv her (åbner i nyt vindue).
Bemærk at du ikke behøver at logge ind for at kigge på de dokumenter, der er tilknyttet din ejendom.

Der kan være dokumenter, der ikke findes i byggesagsmappen, eller som er låste. Det kan skyldes at:

  • dokumentet indeholder personfølsomme sager (f.eks. cpr. nr.).
  • der er tale om en ny eller igangværende sag.
  • enkelte ejendomme (f.eks. politistationen, militære anlæg m.m.) der er underlagt specielle bestemmelser.

Hjælp til ansøgningen

Pil ned ikon

Tinglysning
Inden du ansøger om nyt byggeri eller ændret anvendelse af ejendom, skal du sikre dig, at det er i overensstemmelse med eventuelle tinglyste deklarationer eller servitutter på din ejendom. De kan være med til at fastlægge, hvor og hvordan der må bygges.

Du kan finde tinglyste deklarationer og servitutter i Tingbogen, som du finder på tinglysning.dk (åbner i nyt vindue).

Forhåndsdialog
Kommunen deltager gerne i en forhåndsdialog med dig og din rådgiver forud for indsendelsen af din byggeansøgning.

Hvis du ønsker en forhåndsdialog, skal du lave en aftale med en byggesagsbehandler.
Det er vigtigt, at vi modtager skitser, forprojekt eller lignende inden mødet, så vi kan være forberedt og dermed gøre mødet effektivt og kvalificeret for begge parter.
En forhåndsdialog kan være med til at afklare planmæssige og brandtekniske forhold og hjælpe dig med at udarbejde dit ansøgningsmateriale således, at det lever op til byggelovens krav og er fyldestgørende fra starten.

Jo tidligere du og din rådgiver indleder en dialog med os, jo mindre er risikoen for, at der i løbet af processen opstår forsinkelser eller unødvendige udgifter pga. misforståelser eller fejlfortolkninger.

Det er samtidigt vigtigt at forstå, at kommunen ikke kan fungere som rådgiver. Ligesom et tilbud om forhåndsdialog ikke automatisk indebærer, at byggesagsbehandlingen sker på stedet.

Lokalplaner og kommuneplan
Dit byggeri skal altid overholde de lokalplaner og kommuneplaner, der er gældende for området. Det gælder uanset om byggeriet kræver en byggetilladelse, en anmeldelse eller kan udføres uden medvirken af kommunens byggeteams.

Du finder kommunens lokalplaner, byggevedtægter og kommuneplaner her.

Bygningsreglement
Al erhvervs- og boligbyggeri i Danmark reguleres af Bygningsreglementet. Læs bygningsreglementet her (åbner i nyt vindue).

 

 

Gebyrer og takster

Pil ned ikon

Per 1. januar 2025 beregner vi byggesagsgebyrer med 719 kr. pr medgået time.

Vi udsteder to fakturaer: en ved udstedelsen af byggetilladelsen og en i forbindelse med færdigmelding og/eller udstedelse af ibrugtagningstilladelse.

For byggesager om fritliggende småhuse f.eks. drivhuse, garager, carporte, redskabsskure, udhuse og lignende mindre bygninger – opkræver vi et fast byggesagsgebyr på 1.175 kr., hvis det samlede areal af alle småhuse overstiger 50 kvm. I dette tilfælde udsteder vi kun én faktura.

Du kan læse mere om kommunes takster her.

Sagsbehandlingstider

Pil ned ikon

Varde Kommune er en del af den servicemålaftale, som Kommunernes Landsforening og regeringen indgik i 2016 omkring sagsbehandlingstider for bl.a. byggeansøgninger. Det betyder, at Varde Kommune altid stræber efter at behandle en byggeansøgning indenfor følgende frist:

Simple konstruktioner:             40 dage
Enfamilieshuse:                          40 dage
Industri- og lagerbygninger:    50 dage
Etagebyggeri, erhverv:              55 dage
Etagebyggeri, boliger:               60 dage

Ansøgninger om lovliggørelse af allerede opført byggeri er undtaget fra aftalen om servicemål.

Landzonetilladelser har et servicemål på 30 arbejdsdage inklusive høring af berørte parter. Dertil skal lægges fire ugers klagefrist, før der må udstedes en eventuel byggetilladelse.

Servicemålet for landzonetilladelser kan vi ikke overholde pt. pga. et stigende antal ansøgninger om opstilling af vedvarende energianlæg i det åbne land. Der må pt. påregnes en sagsbehandlingstid på ca. fire måneder.

Aftalen om servicemål mellem Kommunernes Landsforening og regeringen kan du finde her (åbner i nyt vindue)

Konfliktsøgning

Pil ned ikon

Ansøgningsportalen Byg og Miljø giver et førstehåndsindtryk af mulige konflikter for en ansøgning i forhold til anden lovgivning – primært arealreguleringen. Den indbyggede konfliktsøgning er derfor ikke altid fyldestgørende.

Det online konfliktsøgningsværktøj Varde Kommune anvender i behandlingen af din landzone- eller byggeansøgning, finder du i kommunens netservice.

Der er tale om et relativt komplekst værktøj, og vi anbefaler, at det primært anvendes af rådgivere.