Min bolig

Læs om skorstensfejer, grundejerforeninger, støj og larm, hegnsyn, ejendomsskat og meget andet som vedrører din bolig

Vurderingen af din bolig afgør, hvor meget du skal betale i ejendomsværdiskat og grundskyld.

Ejendomsskat (grundskyld)

Som ejer af fast ejendom betaler du ejendomsskat til Varde Kommune. Ejendomsskatten bliver beregnet af ejendommens grundværdi (grundskyld) fratrukket eventuelle fradrag for forbedringer.

Ejendomsskat (grundskyld) betales til kommunen, når du ejer fast ejendom. Ejendomsskatten beregnes som en promille af grundværdien. Promillerne fastsættes hvert år af byrådet, samtidig med at budgettet for næste år vedtages.

I Varde Kommune beregnes ejendomsskatterne efter følgende satser i 2017: 
Grundskyldspromille: 31,56

Sammen med ejendomsskatterne opkræves også andre afgifter, f. eks

  • skorstensfejning
  • rottebekæmpelse m.m.

Ejendomsværdiskat

Alle, der ejer en ejerbolig, skal betale ejendomsværdiskat. De fleste betaler automatisk skatten over trækprocenten. Er du selvstændigt erhversdrivende, skal du dog betale på de indbetalingskort, du får sammen med din forskudsopgørelse i november. Du kan se beregningen af ejendomsværdiskatten på din årsopgørelse.

Ansøg om lån til betaling af ejendomsskat mv.

Du kan søge om lån til at betale dine ejendomsskatter (indefrysning af ejendomsskatter), hvis du eller din ægtefælle ejer en ejendom, herunder også fritidsbolig, som bruges til beboelse.

For at få lånet skal du eller din ægtefælle:

  • have fast bopæl her i landet
  • have opnået folkepensionsalderen, få udbetalt social pension, delpension eller modtage efterløn.

Lånet skal søges i den kommune, hvor ejendommen ligger, og ansøgningen foregår digitalt. Hvis du ikke har mulighed for at betjene dig selv på nettet, kan du få hjælp i Borgerservice.

Kommunen sikrer lånet ved tinglyst skadesløsbrev eller ejerpantebrev. Beløbet forrentes med en årlig rente, og lånet skal betales tilbage, når ejendommen sælges. Renten for 2017 er på 1,24 procent.

  • Læs mere om besparelsen på grundskylden her:

Mere om din bolig

Fyr korrekt i din brændeovn

Du kan som brændeovnsejer være med til at nedbringe udslippet af sundhedsskadelige partikler ved at følge 4 gode råd.

Hvis du følger Miljøstyrelsens anbefaling om at tænde op i toppen af brændet, kan du reducere de sundhedsskadelige partikler i røgen fra din brændeovn med op til 80 %.

Når du tænder op i din brændeovn, så husk derfor de 4 gode råd:

  1. Tænd op i det øverste brænde og lad flammerne arbejde sig oppefra og ned, som et stearinlys.
  2. Brug kun tørt og rent træ.
  3. Sørg for rigeligt med luft og skru først ned, når flammerne bliver lyse. Brug kun lidt brænde ad gangen og ikke for store stykker.
  4. Tjek udenfor at røgen er næsten usynlig og at det ikke lugter grimt.

På Miljøstyrelsens hjemmeside kan du se mere om, hvordan du fyrer fornuftigt i din brændeovn.

Hegnssyn

Hvis du ønsker et hegnssyn skal du sende en skriftlig begæring til:

Hegnssynet
Varde Kommune
Politik og Analyse, Sekretariatet
Bytoften 2
6800 Varde

Sekretær for hegnssynet er Finn Lassen, tlf. 79946385

Du kan udfylde en begæring her

Her kan du hente 'Blanket til begæring om hegnssyn'

Et hegnssyn foregår ved, at hegnssynet samtidig med besigtigelse af det pågældende hegn hører parternes påstande i sagen. Derefter forsøger hegnssynet at mægle et forlig. Hvis forlig ikke kan opnås, afgør hegnssynet tvisten ved en kendelse.

Et hegnssyn koster 1.806 kr. i 2017. Hegnssynet afgøre beløbets fordeling mellem parterne.

Yderligere oplysninger om hegnssyn kan hentes på www.hegnsyn.dk, hvor der også findes en kort vejledning om hegnssyn.
Se vejledningen 'Hegn og godt naboskab' her
 

Hegnssynets medlemmer:

Sigurd Møller (Formand), Bjerremosevej 13, Horne, 6800 Varde
Hans Christian Jessen, Ortenvej 187, Orten, 6800 Varde
Niels Kristian Nørregaard, Knoldeflodvej 77, Næsbjerg, 6800 Varde

Hegnssynets medlemmer er også udpeget som vurderingsmænd, jf. mark- og vejfredsloven.

Skorstensfejer

Varde Kommune har kontrakter med skorstensfejere om udførelse af det lovpligtige skorstensfejerarbejde i medfør af Bekendtgørelse om brandværnsforanstaltninger for skorstene og ildsteder.
 

  • Morten Lykkeberg Sørensen - område: tidl. Helle Kommune – tlf. 28 61 66 99
  • Lars Karslen -område: tidl. Blaabjerg, Blåvandshuk og Varde Kommune – tlf. 75 27 18 54
  • Ivan Pedersen - område: tidl. Ølgod Kommune - tlf. 20 11 69 85 

Gebyrerne for det lovpligtige skorstensfejerarbejde opkræves sammen med den kommunale ejendomsskat og fremgår af takstbladet

Ved valg af anden skorstensfejer vil Varde Kommune refundere eventuel indbetalt skorstensfejerbidrag efter indhentning af oplysninger hos områdeskorstensfejeren om eventuelt arbejde udført på ejendommen i indeværende år samt regulere ejendomsskatteopkrævningen. Afmelding foretaget inden den 1. april reguleres i juni og afmelding foretaget inden den 1. oktober reguleres i december.

Der er frit valg af skorstensfejer. Skorstensfejerarbejdet skal dog udføres af faglærte personer, der har bestået skorstensfejerfagets svendeprøve eller mesterskole eller anden tilsvarende uddannelse.
Det er husejers ansvar, at arbejdet bliver udført og at reglerne i Bekendtgørelse om brandværnsforanstaltninger for skorstene og ildsteder bliver overholdt.

Hvis en husejer ønsker en anden skorstensfejer end den kommunen stiller til rådighed, skal husejeren udfylde dette afmeldingsskema og sende det til kommunen. Husejerens ejendom vil blive slettet fra listen, således at der ikke opkræves skorstensfejerbidrag i forbindelse med ejendomsskatteopkrævningen det følgende år.

Husejeren skal hvert år fremsende dokumentation for, at den lovpligtige skorstensfejning og det brandpræventive tilsyn er udført. Dokumentationen skal sendes til Teknik og Miljø, Varde Kommune, vardekommune@varde.dk.

Støj og larm

Hvis du er generet af støj og larm, er det en god ide at henvende dig til den virksomhed, det anlæg eller den nabo, som støjen kommer fra, og gøre dem opmærksom på at støjen generer dig for at finde en fælles løsning på problemet
Er det ikke muligt at finde en fælles løsning kan du kontakte Varde Kommune, hvis du føler dig generet af støj.
En undtagelse er nabostøj. Her kan Varde Kommune ikke gribe ind.

· Bor du til leje, kan du i stedet tage kontakt til din udlejer eller dit boligselskab. 
· Hvis du bor i et alment boligbyggeri, kan du kontakte kommunens beboerklagenævn.
· Hvis du bor i en ejerbolig, og ønsker at klage over en anden ejerbolig, kan du kontakte grundejerforeningen. 

Mange ejendomsselskaber, boligforeninger, andelsforeninger og ejerforeninger har et ordensreglement, der kan bruges til at regulere støjende adfærd. Politiet har kun mulighed for at gribe ind, hvis der er tale om akut støj i form af musik eller lignende.

 

 

Grundejerforeninger

Bestemmelsen om oprettelse og tidspunktet for, hvornår der skal oprettes en grundejerforening, findes i lokalplanen for det enkelte område. Hvis det drejer sig om et ældre område, kan bestemmelsen fremgå af en deklaration.

Varde Kommune skal godkende vedtægterne for grundejerforeningen, hvis den er oprettet med baggrund i en lokalplan eller en deklaration, og det fremgår af bestemmelsen.

Varde Kommune skal ikke godkende vedtægter for grundejerforeningen, hvis den gælder for et områder, hvor der ikke er krav om oprettelse af en grundejerforening. 

Grundejerforeningsvedtægter skal ikke tinglyses på de berørte ejendomme. Hvis der udarbejdes ændringer til allerede tinglyste vedtægter, skal de forældede vedtægter aflyses af Tingbogen, hvis foreningen vælger ikke at tinglyse ændringerne. 

Det er grundejerforeningen selv der betaler omkostninger i forbindelse med stiftelse.

Herunder kan du finde hjælp til oprettelse af en grundejerforening:

Skabelon til vedtægter for en grundejerforening 

Skabelon til indkaldelse og dagsorden til et afklarende møde 

Skabelon til indkaldelse og dagsorden for stiftende generalforsamling

Kontaktperson for godkendelse af vedtægter: Finn Lassen Tlf; 7994 6385 

 

Lån til betaling af ejendomsskat

Du kan søge om lån til betaling af dine ejendomsskatter (indefrysning af ejendomsskatter), hvis du eller din ægtefælle ejer en ejendom, herunder også fritidsbolig, som bruges til beboelse.

Kommunen kan yde lån til betaling af ejendomsskat, hvis du:

  • ejer fast ejendom
  • er fyldt 65 år
  • modtager social pension
  • modtager delpension
  • modtager efterløn
  • selv bruger ejendommen til beboelse
  • har friværdi indenfor ejendommens offentlige vurdering
  • udfylder ansøgningsskema

Lån ydes ikke til ejendomsværdiskatten, som betales på skattekortet.

Sikkerhed for lånet

Kommunen tinglyser et skadesløsbrev som sikkerhed for lånet. Tinglysningsafgiften betales af kommunen. Der er ingen omkostninger for dig som låntager.

Når lånet, inklusiv renter udgør 95 procent af værdien på skadesløsbrevet, tager kommunen stilling til, om lånet kan fortsætte.

Optager du nye lån eller omlægger eksisterende lån (for eksempel i bank eller kreditforening), kan skadesløsbrevet rykke, hvis der stadig er dækning inden for ejendomsværdien.

Renter

Lånebeløbene forrentes med en årlig rente, der svarer til et gennemsnit opgjort med to decimaler af den effektive rente på alle udestående realkreditobligationer de 12 foregående måneder pr. 1. oktober det foregående år.

Renten beregnes fra den sidste rettidige indbetalingsdag for de skatter m.v., til hvis betaling lånebeløbene anvendes. Renten tilskrives lånebeløbet ved årets udgang.

Tilbagebetaling af lånet

Lånet skal tilbagebetales når:

  • ejendommen bliver solgt (helt eller delvist)
  • låntager flytter (særlige regler ved flytning til plejehjem/institution)
  • låntager dør, dog kan ægtefælle, der sidder i uskiftet bo, overtage lånet

Skimmelsvamp

Bliv klogere på skimmel:

Kan du se pletter og skjolder på dine gulve, vægge eller lofter? Og lugter der muggent eller jordslået i boligen? Så kan det tyde på skimmelsvamp, men heldigvis er der viden og hjælp at hente på skimmel.dk.

Skimmel.dk er et website, hvor du får viden og gode råd om skimmelsvamp. Her kan du bl.a. blive klogere på, hvad skimmel er, hvorfor det kommer, og hvordan du får bugt med det igen. Du kan også teste, om der kan gro skimmel hos dig og finde gode råd om, hvordan du undgår og fjerner skimmelsvampevækst fra boligen. Informationsmaterialerne findes på syv forskellige sprog, men hvis du har et spørgsmål eller et konkret problem, står vi også klar til at hjælpe dig over telefonen eller på mail.  

Bliv klogere på skimmel, find vores kontaktoplysninger og besøg skimmel.dk 

 

Anmeld skimmelsvamp:

Hvis du har problemer med skimmelsvamp, kan du anmelde forholdet til Varde Kommune. Uanset om du ejer eller lejer din bolig. 

Anmeld skimmelsvamp her

Lån til beboerindskud

Du kan søge kommunen om lån til beboerindskud, hvis du flytter i en almen bolig. Det er et krav, at boligen er opført og taget i brug efter den 1. april 1964.

Der kan ydes lån til både lejligheder og enkeltværelser. Du kan ikke søge om lån, hvis du flytter i en almen ungdomsbolig uden selvstændigt køkken.

Kommunen skal som hovedregel yde lån – såkaldt ’pligtlån’ – hvis din husstands indkomst ligger under en bestemt grænse:

  • Hvis du flytter i en lejlighed: Din husstands samlede indkomst ved indflytning må ikke overstige 236.452 kr. (2017) om året. Hvis der er børn i din husstand, forhøjes dette beløb med 41.400 kr. (2017) for hvert barn til og med fire børn.
  • Hvis du flytter i et enkeltværelse: Din husstands samlede indkomst ved indflytningen må ikke overstige 160.159 kr. (2017) om året. Hvis der er børn i din husstand, forhøjes dette beløb med 41.400 kr. (2017) for hvert barn til og med fire børn.

Kontakt Borgerservice, hvis du vil vide mere om lån til beboerindskud