Hjælp til feriegæster

Hvis du skal på ferie i Varde Kommune, kan du få hjælp til sygepleje og hjemmepleje under dit ophold, hvis du er visiteret til hjælpen i din hjemkommune.

Det er din hjemkommune, der der skal bestille hjælpen hos visitationen i Varde Kommune, hjælpen bestilles ved at anvende skemaet nedenfor.          

Du kan ikke selv bestille hjælpen.

For at du kan få hjælpen, skal den bestilles senest tre hverdage før ankomst. Det er derfor vigtigt, at du kontakter din hjemkommune i god tid, når du har planlagt dit ferieophold, så de kan få bestilt den nødvendige hjælp til dig.

Læs mere om ordningen

Hjemmehjælp

Har du behov for hjemmepleje under dit ferieophold i Varde Kommune, kan du få hjælp enten fra hjemmeplejen i Varde Kommune eller Blåbjerg Frit Valg. Du skal oplyse til din hjemkommune, hvilken leverandør du ønsker i forbindelse med, at du aftaler dit ferieforløb med dem.

Du vil få hjælp til de samme opgaver, som du får når du er hjemme.

Får du hjælp til personlig pleje, skal din hjemkommune medsende en beskrivelse af opgaven.

 

 

Sygepleje

Har du behov for sygepleje under dit ferieophold i Varde Kommune, kan du få hjælp fra Varde Kommunes sygepleje.

Som hovedregel skal du benytte Varde Kommunes sygeplejeklinikker i Varde, Oksbøl, Nørre Nebel eller Ølgod. Er det ikke en mulighed, kan du få hjemmesygepleje.

Alle sygeplejeartikler, som skal anvendes i forbindelse med plejen, skal medbringes hjemmefra.

 

Hjælp til medicindosering

Du kan kun få hjælp til medicindosering, hvis du opholder dig i Varde Kommune i en periode på over 4 uger. Hvis Varde Kommunes sygepleje skal hjælpe dig med medicindispensering, skal en ajourført medicinliste samt al medicin medbringes til sygeplejeklinikken.

Hjælpemidler

Du skal selv medbringe hjælpemidler bevilget af din hjemkommune. 

Har du behov for hjælpemidler som ikke kan medbringes, kan du selv, eller din hjemkommune, leje hjælpemidler hos Hjælpemiddeldepotet i Varde Kommune  som kontaktes på tlf. 79 94 62 26 mellem 08.15-12.00.

Varde Kommune foretager ikke boligændringer i ferieboliger, og  stiller ikke ramper til rådighed.

Ferieboligen som arbejdsplads

For at Varde Kommune kan yde hjælpen, skal det kunne foregå sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt for hjemmeplejens medarbejdere. Det kan derfor være nødvendigt, at Varde Kommune besigtiger og vurderer arbejdspladsforholdene i ferieboligen, inden der gives endeligt tilsagn om hjælpen.

Udarbejdelse af arbejdspladsvurderingen sættes i værk af Varde Kommune hurtigst muligt efter første henvendelse.

I forbindelse med udarbejdelse af arbejdspladsvurderingen er det dit ansvar, at skaffe Varde Kommune adgang til ferieboligen.

Er der behov for at leje hjælpemidler fra Varde Kommunes Hjælpemiddeldepot, som f.eks. lift eller plejeseng, for at sikre personalets arbejdsforhold, er det dit ansvar, at der kan skaffes adgang til ferieboligen i forbindelse med levering af hjælpemidlerne, så de kan være på plads, inden dit ferieopholdet påbegyndes.

Sådan bestilles hjælp til feriegæster

Bestilling af hjælp til feriegæster foregår ved, at der sendes en mail via sikkerpost til sikkerpost@varde.dk Att: Visitationen

Mailen skal indeholde følgende oplysninger:

Henvendelseskommune:

EAN nr.:

CVR nr.;

Sagsbehandler; Navn, tlf. og email:

Borgerens navn:

Borgerens CPR nr.:

Borgerens tlf. nr.:

Borgerens evt. e-mail:

Adresse på ferieboligen:

Telefonnummer som borgeren kan træffes på under opholdet i ferieboligen:

Evt. andre på ferieadressen, Relation, navn og tlf:

Har borgeren tidligere modtaget hjælp i samme hus?:

Er APV-kravene i huset opfyldt?:

Hvem kan Varde Kommune kontakte vedrørende APV:

Dato og tidspunkt for 1. besøg:

Dato og tidspunkt for sidste besøg:

Er der behov for 2 hjælper? : 

Beskriv hvilke indsatser borgeren har behov for hjælp til, hyppighed, leveringstidspunkt og tidsforbrug i hjemkommunen:

Ved behov for personlig pleje eller sygepleje sendes borgerens døgnrytmeplan, plejeplan eller anden beskrivelse af opgaven med. Ved sygepleje skal det fremgå hvem der varetager opgaven i hjemkommunen (SPL, SSA).

Kan borgeren kommunikere relevant?:

Kan borgeren forflytte sig selv?:

Skal borgeren guides eller er der behov for fysisk hjælp?:

Er der behov for hjælp i/ved sengen?:

Ønsket leverandør ( Blåbjerg Fritvalg kan vælges i postnumrene Nørre Nebel, Henne og Outrup, dem Kommunale Hjemmepleje kan vælges i hele kommunen ) : 

Evt. forflytningshjælpemidler:

Evt. andre hjælpemidler:

Hjemkommunen skal selv sørge for hjælpemidler og afholde udgiften. Hjælpemidler kan lejes hos Varde Kommunes hjælpemiddeldepot tlf. 79946226 mellem 8:15-12:00 eller hjmdepot@varde.dk.