Varde-borgmester advarer regeringen: Byggereglement er en dobbelt mavepuster til virksomheder i vækst

Erik Buhl, borgmester i Varde Kommune, beskriver i et debatindlæg i dagens udgave af avisen Danmark, hvordan byggereglementet fra nytår kan få alvorlige konsekvenser uden for landets store byer. Han opfordrer til, at regeringen indfører frit valg.

Fra 1. januar skal virksomheder benytte private certificerede rådgivere i stedet for kommunerne til at få byggetilladelser. Men der er mangel på certificerede rådgivere uden for landets store byer, hvilket truer med at forsinke vækstende virksomheder, som er klar til at udvide eller bygge nyt.

Samtidig tager byggereglementet opgaver fra mindre rådgivere, som uden en stor investering i certificeringer, ikke længere kan gennemføre byggesager.

Erik Buhl opfordrer derfor til, at regeringen justerer lovgivningen til en fritvalgsordning. Det vil give virksomheder mulighed for enten at vælge en certificeret rådgiver eller en lokal, som fortsat kan lade kommunen stå for selve byggesagsbehandlingen.

CITAT

Erik Buhl, borgmester i Varde Kommune:

”Målet med den nye lovgivning er mindre bureaukrati, men den ender i stedet med at blive en mavepuster til virksomheder uden for de store byer. Regeringen bør se på, hvordan en justering kan afhjælpe, at store dele af Danmark bliver koblet af væksten”.