Talegenkendelse tackler tandplejeres ergonomiske problemer

Tandplejen i Varde Kommune bruger som den første i Danmark talegenkendelse i det daglige arbejde. Det har både hygiejniske og ergonomiske fordele for patienter og tandplejere.

DIGITALISERING

Når børnene i Varde Kommune sætter sig i tandlægestolen, oplever de, at tandplejeren har fuld fokus på dem.

Nyudviklet talegenkendelse gør nemlig, at medarbejderne i Varde Kommunes tandpleje som de første i Danmark kan registrere deres observationer uden at skulle fjerne sig fra patienten under behandlingen.

Før skulle tandplejeren hele tiden over til en computer og indtaste tallene, efterhånden som tandplejeren arbejdede sig gennem tandsættet. Nu kan tandplejeren nøjes med at sige tallene højt, og så registrerer computeren selv tallene.

Se talegenkendelsen i aktion i videoen ovenfor (kan fremsendes til upload efter ønske)

CITAT

Githa Dahl, daglig leder af Tandplejen, Varde Kommune:

”Ergonomi er et gammelkendt problem i vores fag, men med talegenkendelsen undgår vi konstant at skulle vride os hen til en computer. Og så forkorter det tiden, vi har patienten i tandlægestolen, så vi undgår samme arbejdsstilling i lang tid ad gangen.”

”Det lyder måske banalt, men talegenkendelsen øger den hygiejniske standard, fordi vi ikke skal have fingrene skiftevis i munden på patienten og på et computertastatur.”

”Samtidig øger det trygheden for patienten, da systemet registrerer tandplejerens observationer med det samme, hvilket minimerer fejl i dokumentationen.”

Kaj Mortensen Stoltenberg, leder af Digitaliseringsteamet, Varde Kommune:

”Talegenkendelse er et redskab, som kan bruges i mange henseender, hvis medarbejderne tager lige så godt imod redskabet, som tandplejerne har gjort det.”

”Vi vil for eksempel gerne udbrede talegenkendelse til sagsbehandlerne på vores jobcenter. Når man sidder i samtale med en borger, vil man løbende kunne indtale samtalen. Det betyder, at man som borger hører direkte, hvad der bliver noteret om én. Det er gennemsigtigt og trygt for borgeren, mens sagsbehandlerens dokumentation gøres hurtigere, og ergonomien forbedres.”

FAKTA

• Tandplejen i Varde Kommune er det første sted i Danmark, man bruger talegenkendelse i forbindelse med tandpleje.
  • Talegenkendelsen er specielt udviklet, så det automatisk tilpasser sig til den enkelte tandplejers stemme. Det gør optagelsen meget præcis.
  • Talegenkendelse er et strategisk tiltag i Varde Kommune for alle medarbejdere, der dokumenterer og laver sagsbehandling i forhold til borgere.