Nye kvalitetsoplevelser indvies ved Henne Strand

Fredag den 8. juni kl. 15 indvies det nye kystprojekt ved Henne Strand, som giver mulighed for nye oplevelser ved den populære Vestkystdestination – og bedre adgang mellem bymidten og stranden.

TURISME

Henne Strand er et klassisk eksempel på et sommerhusområde på Vestkysten, som i generationer har været feriedestination for især tyske turister. Indtil nu har området ned til stranden dog været præget af biltrafik og en smal vejforbindelse mellem byens torv og stranden.

Derfor har byens borgere, feriehusejere og erhvervsdrivende sammen med Varde Kommune udviklet to byrum og vejen mellem bymidten og stranden. Vejen er nu forbedret, så fodgængere, cyklister og bilister kan færdes sikkert side om side og lettere kan komme til og fra stranden. På Strandpladsen og Bytorvet er der blandt andet anlagt kunstige klitter, som giver gode muligheder for aktivitet og ophold. Blandt andet giver det helt nye muligheder for at nyde solnedgangen over Vesterhavet.

CITAT

Erik Buhl, borgmester i Varde Kommune:

”Vi har med dette flotte projekt fået naturen helt ind i byen i Henne Strand. Projektet er ikke kun et turismeanlæg. Det er i langt højere grad en følelse af at være i naturen. Ingen tvivl om, at projektet vil skabe kvalitetsoplevelser for alle, der besøger Henne Strand.”

Stine Lea Jacobi, programchef i foreningen Realdania:

”De nye tiltag løfter hele ankomsten til stedet til gavn og glæde for både turister og borgere. Projektet i Henne Strand er et rigtig godt eksempel på, hvordan de danske kystbyers særlige turismepotentiale kan foldes ud. I Realdania glæder vi os over det flotte resultat. Projektet knytter by og strand tættere sammen og skaber nye og bedre muligheder for at opleve og være sammen. Stort tillykke.”

FAKTA

• Varde Kommune står bag projektet ved Henne Strand, der gennemføres som en del af Realdania-kampagnen ”Stedet Tæller”.
  • Program for indvielsen fredag d. 8. juni: Indvielsen begynder kl. 15 og finder sted ved parkeringspladsen ved stranden. Alle er velkomne til arrangementet. Der vil være taler ved blandt andre borgmester Erik Buhl, musik og underholdning samt kransekage og champagne. Kl. 16.30 vil projektet officielt blive overdraget til foreningen Henne Strand, Henne Strand Handelsstandsforening og Grundejerforeningen Henne Strand. Det sker ved området ved Ishuset og Vandrerhjemmet.
  • Foreningen Realdania har støttet projektet gennem kampagnen Stedet Tæller. Kampagnen støtter konkrete fysiske projekter i Danmarks yderområder. Kampagnens projekter skal være med til at udvikle og udnytte de stedbundne potentialer, der kan bidrage til at styrke livskvaliteten lokalt. I alt støtter kampagnen 36 projekter, heriblandt 15 i kystbyer.
  • Arkitekt for projektet er ”Schønherr”. Ingeniør er ”FULDENDT Rådgivende ingeniører”.