Landsbyerne til debat: Hjælp til alle eller prioritering af de få?

I forbindelse med Folkemødet deltager Varde Kommunes borgmester, Erik Buhl, torsdag d. 14. juni kl. 17.00 i en debat om landsbyernes overlevelse. Debatten kan ses live på Facebook.

FOLKEMØDET 18

Landsbyerne er under pres. Skal de alle hjælpes til udvikling, eller skal få udvalgte prioriteres? Det debatterer Varde Kommunes borgmester, Erik Buhl, med Thorkild Ærø fra Aalborg Universitet på Folkemødet, torsdag d. 14. juni kl. 17.00.

Indbyggerne i de danske landsbyer bliver færre og ældre, idet stadig flere flytter mod de større byer. Hvordan bryder man det mønster?

Nogle vælger at understøtte alle landsbyer i deres område, mens andre mener, at man bør prioritere dem med størst chance for overlevelse.

Varde Kommunes borgmester er fortaler for, at alle dele af kommunen hjælpes til udvikling, men er det en holdbar løsning? Hør Thorkild Ærø fortælle om nogle af sine betragtninger ud fra arbejdet i Udvalget for Levedygtige Landsbyer og den øvrige forskning på området.

FAKTA

• Debatten kan følges live på Varde Kommunes Facebook-side, hvor den også efterfølgende vil være tilgængelig: https://www.facebook.com/vardekommune/
  • Debatten finder sted torsdag d. 14. juni kl. 17.00-17.45 i Landdistrikternes Fællesråds telt (A8) på Folkemødet.
  • Deltagere i debatten:
    – Borgmester i Varde Kommune, Erik Buhl
    – Medlem af Udvalget for Levedygtige Landsbyer, Thorkild Ærø (Prodekan Aalborg Universitet, direktør, Ph.D., landinspektør)
    – Moderator: Tyge Mortensen, Landdistrikternes Fællesråd