Tilbage

GDPR-sikker SMS-løsning gør livet nemmere for medarbejdere på jobcenter

Dato: Torsdag. 27.6 2019 kl. 07.00
Forlægger: Varde Kommune
Varde Kommunes jobcenter har udviklet en app, der skal erstatte al SMS-kommunikation med borgerne. Løsningen gør det trygt for borgeren at kommunikere med sin sagsbehandler. 26 kommuner har henvendt sig for at høre mere.

DATASIKKERHED

Med implementeringen af EU’s databeskyttelsesforordning er et af de spørgsmål, der har rejst sig, hvordan en kommune kommunikerer med borgerne på borgernes præmisser, uden at det går ud over datasikkerheden.

Tidligere har medarbejderne på Varde Kommunes jobcenter flittigt brugt SMS’er til at kommunikere med borgerne, men GDPR stiller nye krav til sikre kommunikationskanaler.

Varde Kommunes løsning er en helt ny app.

I app’en er det to forskellige brugeroplevelser, der møder henholdsvis borger og medarbejder. Kun de relevante funktioner for de respektive grupper er tilgængelige.

For borgeren er det nemt og hurtigt at skrive til sin sagsbehandler. For medarbejderen sker den pligtige journalisering af sig selv, ligesom det er nemt at fortælle borgerne, hvor man fysisk befinder sig, og medarbejderen kan også tilgå app’en via desktop.

App’en er udviklet i tæt samarbejde med medarbejderne i Varde Kommunes Team Ung og de 18- til 30-årige, der er tilknyttet teamets sagsbehandlere.

I 2019 udrulles app’en af tre omgange til flere og flere medarbejdere i Team Ung. Planen er, at den er fuldt implementeret blandt alle medarbejdere og borgere på jobcenteret i Varde Kommune i løbet af 2020.

App’en er teknisk udviklet af House of Code.

 

APP’ENS FUNKTIONER

  • Log-in med 4-cifret pinkode, fingeraftryk eller ansigtsgodkendelse
  • Chat med mulighed for at vedhæfte billeder og dokumenter
  • Gruppebeskeder
  • Autosvar
  • Automatisk journalisering (KMD Momentum)
  • Find sagsbehandler (medarbejderen kan plotte deres fysiske position ind)

Video: Her er, hvad borgerne ser, når de åbner app'en (Nem-ID kun ved første log-in)

Video: Her er medarbejdernes oversigt over borgere, de har kommunikation med

 

CITAT

Rikke Rødekilde, jobcenterchef i Varde Kommune:

”De unge har brug for en let, hurtig og smidig kommunikation, som passer ind i deres liv. De oplever E-Boks som besværlig, mens de bruger en app som Messenger flittigt. Det er med det in mente, at vi har udviklet vores nye app, der både er nem og sikker at bruge.”

 

Thomas Neville, digitaliseringskonsulent i Varde Kommune:

”Vores app løser GDPR-udfordringen. Samtidig har vi indbygget funktioner, der gør livet nemmere for medarbejderne på Jobcenteret. For eksempel skal sagsbehandlerne journalisere deres kommunikation med borgerne, også SMS’er, men i app’en sker det helt automatisk.”

”Indtil nu har jeg haft kollegaer fra 26 andre kommuner i røret, som er interesseret i vores app. Det bekræfter os i, at vi har skabt en app, som løser en udfordring, rigtig mange står med. Så nu er vi i gang med at afholde inspirationsmøder for digitaliseringschefer i både Jylland og på Sjælland.”

 

KONTAKT

Thomas Neville 
Digitaliseringskonsulent, Varde Kommune 
91 16 61 08 
tnev@varde.dk 

Rikke Rødekilde 
Jobcenterchef, Varde Kommune 
40 43 23 21 
rird@varde.dk